torsdag 12. mars 2015

Kunstanalyse

I dag var vi på kunstutstillingpå Galleri Festeviteten arrangert av Eidsberg Kunstforening. Det var 4 lokal kunstnere som stilte ut sine verk, Rannveig Funderud, Olav Tokerud, André Jensen, Marius Melby. Vi fikk en oppgave om å velge et bilde, og analysere det.

Jeg valgte å analysere et bilde av Olav Tokerud i akryl. Bildet heter Timelapse.
Olav Tokerud - "Timelapse"
Denotativt:
På maleriet ser jeg mange bøyde linjer og sirkler, masse farger, som rød, rosa, oransje, lilla, blå, og litt grønn. Jeg ser også noen planeter øverst i høyre hjørne. Jeg ser også en stjernehimmel øverst på bildet, og en klokke med tall i. Det er også fargeklatter som beveger seg oppover i bildet.

Det første jeg ser når jeg ser på bildet er fargeklattene, grunnet fargene er sterkere, så ser jeg alle buene og linjene i svart og hvitt. Etterhvert så jeg de små planetene oppe i høyre hjørne. Men hvor lenger man ser på bildet, legger man merke til flere og flere detaljer.

Jeg vil ikke si det er en spesiell komposisjon i dette maleriet, siden det er abstrakt, ihvertfall sånn jeg ser det. Men jeg får en følelse av at alle elementene og linjene kommer nederst fra venstre hjørne, og sprer seg utover diagonalt. Maleriet er i akryl.

Konnotativt:
Jeg får en slags drømmende følelse av maleriet. Som om vi ser inn i hodet til kunstneren. Maleriet gir meg også en beroligende følelse, jeg føler at jeg kan sveve gjennom alle linjene og fargene og krusedullene. Fra hvordan jeg ser bildet, kan det se ut som vi står nede på bakken og ser opp mot stjernehimmelen i en slags drømmeverden.

Det vanskelig å si hva slags budskap bildet skal gi, siden det skjer så mye, men siden tittelen er Timelapse, så er det kanskje at det er mer mellom himmel og jord enn vi tror og/eller ser. Tiden har ingen grense og det har ikke det som skjer i et tidsrom. Og det kan være mange meninger med bildet, som sagt, drømmer, tid, jord og himmel, osv.

Jeg kunne gjerne hatt dette på veggen hjemme.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar