torsdag 12. mars 2015

Refleksjoner om artikkel i Aftenposten

Artikkelen i Aftenposten ble skrevet den 3. september 2012 av Eva Løveid Mølster. 

Artikkelen handler om hvordan grunnskolen legger for lite vekt på læren av
medieanalyse og tolkning av bilder i grunnskolen.

Selv mener jeg at man bør ta et valg på barneskolen, at man får en liste over forskjellige aktiviteter man kan velge mellom, disse aktivitetene er som et programfag eller tilleggsfag som hjelper med å få ut litt energi og kreativitet. Da kunne et av disse programfagene vært medieanlayse, f. eks. (Også kunne de jo hatt kanskje snekring, tegning, osv, men det er en annen sak.) I dette faget ville barn få kunne si sine egne meninger om bilder og medier. de kunne fått kunnskap om bilder og slikt, selvsagt på et enkelt nivå, slik at de forstår. Læreren kunne spurt hva elevene mener om bildet og hva de føler når de ser bildet.

 Tenk hvordan det hadde vært om det ikke fantes bilder? Akkurat, det hadde faktisk vært umulig.
Fordi bildene er overalt, i skolebøkene, på reklameplakater, på TV'n, på mobilen, ja overalt. Bilder er en viktig del av vår hverdag, vår fortid og vår fremtid. Så litt opplæring i grunnleggende bilde- og medieanalyse i grunnskolen er noe jeg syns bør innføres. Ved å innføre dette vil barn og ungdom bli tryggere på hva deres bilder betyr, og de vil kanskje tenke mer på hva de poster på nettet i fremtiden.



Screenshot av artikkelen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar